Judisk Kultur

Noa Eshkol
Rules, Theory & Passion
Oslo kunstforening
28.8 – 07.11 2021
Norrköpings Konstmuseum
26.3 – 02.10 2022

Noa Eshkol
Rules, Theory & Passion
Oslo Kunstforening 28 augusti – 7 november, 2021
Norrköping Konstmuseum 26 mars – 2 oktober, 2022

”Noa Eshkol: Rules, Theory & Passion” is produced by Oslo Kunstforneing, Norrköping Art Museum and Jewish Culture in Sweden with support from Artis.

The exhibition is curated by Marianne Hultman and Helena Scragg. Program curator is Lizzie Oved Scheja. 

In partnership with and support from The Noa Eshkol Foundation for Movement Notation, Holon and Galerie neugerriemschneider Berlin, Ultima Festival 2021, Dans i Öst, Region Östergötland & Kulturrådet

https://en.oslokunstforening.no/noa-eshkol


”Noa Eshkol: Rules, Theory & Passion” är den första större retrospektiva utställningen i Norden med verk av Noa Eshkol (1924-2007). Utställningen omfattar Noa Eshkols hela liv och samlade produktion; hennes vittomspännande forskning, teoriutveckling, studier av språkförståelse, textilkonst och rörelsenotation. Utställningen innehåller också verk av samtida konstnärer inspirerade av Eshkols praxis; Sharon Lockhart, Yael Bartana och koreografen Omer Krieger.

Noa Eshkol påbörjade sin yrkeskarriär på 1950-talet som dansare, koreograf och teoretiker. 1954 grundade hon The Chamber Dance Quartet i Holon utanför Tel Aviv, Israel. I sin strävan att exakt fånga och analysera kroppens rörelse skapade hon notationssystemet ”Eshkol-Wachman Movement Notation (EWMN)” tillsammans med sin elev, den blivande arkitekten Avraham Wachman. Det banbrytande systemet, liksom musiknotation, används för att både dokumentera och kommunicera men snarare än att fånga musikaliska toner och rytm representerar det fysisk rörelse. Systemet kan användas bortom dansen, som ett vanligt kommunikationsverktyg inom zoologi, psykologi, neurologi och medicin. Utställningen presenterar ett omfattande arkivmaterial från The Noa Eshkol Archive. Vi får bland annat ta del av originalillustrationer till EWMN, dokumentärfilmer och fotografier från kammardansgruppen och hennes egna anteckningsböcker. Allt som allt får vi inblick i den tvärvetenskapliga praktiken hos en konstnär som är så slående orginell och före sin tid att den först nu tycks redo att möta publiken i sin fulla bredd.

Noa Eshkols kammardansgrupp utvecklade en samarbetsprocess genom att både leva och arbeta tillsammans. I början av 1970-talet började Eshkol skapa textilverk som hon kallade väggmattor, sammansatta av stuvbitar och uppsprättade avlagda plagg. Noa Eshkol satte som regel att inga tygstycken skulle klippas eller modifieras; istället komponerade hon bilder baserat på givna former. Hennes textilverk, som hennes dansstycken, var resultatet av samarbete - kammardansgruppen broderade tygbitarna arrangerade av Noa Eshkol.

Noa Eshkol har under senare år hyllats för hennes färgsprakande väggmattor. I «Noa Eshkol: Rules, Theory & Passion» sammanförs ett stort antal sällan visade verk från 1970-talet till 1990-talet, inspirerade av folksagor, litteratur, andra konstnärers arbete, geometri, stilleben och landskap.

”Arbetet hade först ingen förklaring eller ideologi. Det började som ett personligt behov att göra något, inget som involverade intellektuella överväganden. (…) Det fanns inga regler, ingen teori – bara passion”. (Noa Eshkol om sin textila konst)

I Noa Eshkols dans var regler och teori integrerade, men denna till synes strikta disciplin gav en ram för att uttrycka passion, lust och ren kreativitet, vilket framgår av det omfattande utställda materialet.

Under de senaste åren har Noa Eshkols forskning rönt allt större uppmärksamhet. 2008 kom den amerikanska konstnären Sharon Lockhart i kontakt med Noa Eshkol Archive under ett konstnärsuppehåll i Israel. Detta ledde till utställningen «Sharon Lockhart | Noa Eshkol» som visades på Israel Museum i Jerusalem och CCA, Tel Aviv, och på Los Angeles County Museum of Art (LACMA), Jewish Museum i New York och Thyssen-Bornemisza Art Contemporary - Augarten i Wien mellan 2012-2013.


Image: Peacocks by Noa Eshkol, Ohel Hall, Tel Aviv 1954-1956. Courtesy: The Noa Eshkol Foundation for Movement Notation, Holon, Israel, and neugerriemschneider, Berlin. Photographer: T. Brenner.

J! Talks
Aris Fioretos
Nabokovs ryggrad
Moderator Anna Hallberg
Uppläsning av Hannes Meidal
Musik: Staffan Scheja, piano,
Siri Sperling, violin
Tisdag 19 mars kl. 19.00
Konstakademien
J! Talks
Boris Chersonskij
Stötvågen
Moderator: Dmitri Plax
Uppläsning av Stina Ekblad
Musik: Iveta Irka, piano,
Anna Nuzha, cello
Tisdag, 26 mars kl. 19.00
Konstakademien
J! Film
Hester Street
Introduktion: Ricki Neuman
Onsdag 27 mars kl. 19.15
Klarabiografen, Kulturhuset stadsteatern
J! Seminar
Theodor Herzl and The Emergence of Zionism
Prof. Anita Shapira, Israel
Moderator: Göran Rosenberg
Söndag 7 april kl. 16.00-17.30
Konstakademien
J! Talks
Giganterna i Auschwitz
Online samtal med författarna
Yehuda Koren & Eilat Negev, Israel
Moderator: Ricki Neuman. På engelska
10 april kl. 18:00-19:00
Sveriges museum om Förintelsen, Torsgatan 19
Gilel Storch
Award 2024
Salman Rushdie
”En ledande symbol för yttrandefrihet, demokrati och mänskliga rättigheter i en tid då det är särskilt angeläget att försvara och upprätthålla dessa värden.”
Donera
Bli vän och supporter till Judisk kultur i Sverige.

Bli vän och supporter till Judisk kultur i Sverige. Donera gärna till vår verksamhet eller till ett särskild projekt som ligger dig varmt om hjärtat. Informera oss om Din donation ska vara anonym eller om Du tillåter oss publicera ditt namn på våra publikationer och på vår hemsida.

Ditt bidrag och engagemang är viktiga för oss. BG 755-4132

Vi svarar gärna på dina frågor: info@judiskkultur.se